Sandberg Plasma & Tube Machine

Sandberg Plasma

Het Duitse Sandberg timmert de laatste tijd aardig aan de weg in Nederland. Tijdens een tweetal workshops in Venlo en Nijmegen werden de laatste producten gepresenteerd. Naast de Bullet, Basic, Custom en Classic series, heeft men nu ook een aantal specials. Bekend was al de Basic Ken Taylor. Aan de zogenaamde Inspired serie zijn nu toegevoegd, de Reggie Worthy Tube Machine, waarover in een volgende aflevering van Bas & Zo meer, en de Plasma Bass. Een speciaal voor de laatste live-tour van Rammstein naar de wensen van Oliver Riedel ontworpen bas. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het een éénmalig produkt zou worden, waarbij de vormgeving het belangrijkst was. Toen de bas klaar was, bleek bovendien dat hij erg goed klonk. Daarom besloot men hem in het programma op te nemen. Het betreft een bas met de bodyvormen van een Classic, met dien verstande dat het materiaal plexiglas is, waarin lijnen gefreesd zijn en groene 'binnenverlichting' is aangebracht. Een plexiglas bas is niet nieuw. De firma Ampeg/Dan Armstrong maakt ze al jaren. De verlichting maakt de Plasma weer net even anders. De Plasma heeft een maple bolt-on nek, palissander toets, Sandberg en ETS hardware en twee Delano JB elementen. De electronica is heel simpel gehouden: volume en een driestanden schakelaar voor de elementen. De lampjes en twee 9 volt batterijen zijn heel handig verborgen achter de brug, de elementen en de hals. De bas en verlichting worden aktief op het moment dat er een plug in de ingang wordt gestoken. Het geheel oogt uiterst spectaculair, vooral in het donker natuurlijk. De Plasma klinkt ook nog eens als een klok. Met veel onderkoeld fundament. Looks en sound passen helemaal bij de industrial-metal van Rammstein. Wanneer de Plasma precies te verkrijgen zal zijn is nog niet bekend, wel dat hij rond de 1800 euro (4.000 gulden) moet gaan kosten. Ik ben benieuwd wie deze neonschemerlamp nog meer gaat omhangen.

De Sandberg - Reggie Worthy's "Tube Machine"

De intensieve samenwerking tussen Sandberg en Reggie Worthy heeft geresulteerd in een wel heel bijzondere bas. Het is voor zover ik weet de eerste basgitaar met een buizen voorversterker. De Tube Machine oogt als een mysterieuze Stealth bommenwerper. Zwart, afgeronde vormen, potmeters aan de onderzijde, rode 'tape style' inlays en natuurlijk de twee buisjes die je vanachter een perspex plaatje vriendelijk toegloeien. De bas heeft een body is van matzwart gebeitst Europees essen en een bolt-on nek van Canadees esdoorn met palissander toets. De Tube Machine heeft een extra grote mensuur van 91,5 cm, waardoor hij super longscale te noemen is. Bovendien is er in de constructie rekening gehouden met Reggie's wens om in een B-E-A-D stemming te spelen. Zwarte hardware van ETS en Sandberg, drie door Reggie gekozen Delano Special JB elementen en actieve toonregeling met treble en bass completeren het instrument. Het moge duidelijk zijn dat de twee buizen niet gevoed kunnen worden door een negen volt batterijtje. Vandaar dat er een externe voeding nodig is om deze bas aan de praat te krijgen. Waarom de buizen in de bas in plaats van gewoon een buizen voortrap in je versterker? Hebben we hier te maken met een gimmick of het ei van Columbus? Volgens Reggie maakt het heel veel uit wanneer de voorversterker in de bas al van buizen voorzien is. Hoe dichter de buizen bij de bron, de elementen dus, zitten des te beter, dat levert de meeste dynamiek op, aldus Reggie. Hoe het ook zij, tijdens de demonstratie wordt wel duidelijk dat deze bas een echt beest is. De Tube Machine kreunt, ronkt en gromt dat het een lieve lust is. De liefhebbers van een unicum moeten de Tube Machine maar eens gaan proberen. Vanaf dit voorjaar in de winkel.